Home vaatevallankumous Vastuullisesti verkkokaupassa

Vastuullisesti verkkokaupassa

by Noora

Olen elänyt yrittäjänä verkkokaupan varassa vielä muutama vuosi sitten, mutta ollut aina itse varovainen verkkokauppakuluttaja. Niin varovainen, että verkkokauppiaana se oikein hävetti.

Juuri nyt uutisoidaan tuon tuosta myös hyvin erilaisesta asennoitumista verkkokauppaan. Kuluttajat käyttäytyvät verkkokaupassa, kuin vaatelainaamossa. Uusia vaatteita tilataan, sovitellaan ja palautetaan surutta. Osa vaikuttajista poseeraa uusissa vaatteissa ja palauttaa ne seuraavana päivänä.

Sosiaalinen media on rohkaissut Aalto-yliopiston Henri Weijon mukaan siihen, että jotkut tilaavat postimyynnistä, ottavat valokuvan someen ja palauttavat tuotteen kauppaan. Firmat ovat huomanneet tämän ja kieltäytyneet yhteistyöstä.

Yle – Parikymppiset naiset kertovat miksi ostavat pikamuotia

Yksi suurimpia syitä siihen, miksi suhtaudun verkkokauppashoppailuun varauksellisesti ovat palautukset, sillä palauttaminen harmittaa. En koskaan osta kivijalkaliikkeestä vaatetta sovittamatta, sillä vaikka jokin vaate näyttäisi kuvissa täydelliseltä ja vastaisi tarpeitani, voi se sovittamisen jälkeen osoittautua kuitenkin vääränlaiseksi.

En halua ostaa tai pitää tuotteita, jotka eivät kuitenkaan tulisi käyttöön. Siksi vaatteiden ostaminen sovittamatta arveluttaa. En pidä palauttamiseen liittyvästä säätämisestä, enkä siitä, että tavaroita lähetetään turhaan edes takaisin. Myös kauppiaalle palauttaminen on harmillista; siitä syntyy ylimääräistä kulua ja jossain matkalla olevaa vaatetta ei voi myydä toiselle asiakkaalle. Erityisesti pienet yritykset ja kivijalkakaupat kärsivät palauttamisen aiheuttamasta haitasta liiketoiminnalle, sillä sovitettavaksi tilaamista ei ole varaa laskea sisäänostoihin.

Verkkokauppaostosten vastuuttoomuus päätyy usein otsikoihin juuri postittamisen ja palauttamisen aiheuttaman ympäristökuorman vuoksi. Ostamme tuotteita surutta ulkomailta ja vähät välitämme niiden lähettämisen aiheuttamasta rahtiliikenteestä, jos vaakakupissa on muutaman euron tai prosentin säästö. Vaikka tämäkin on toki relevantti huoli, uupuu tästäkin keskustelusta sosiaalisen vastuun puoli. Tuotteiden ostaminen ja palauttaminen, ja siitä aiheutuva kulu jää useimmiten yrityksen vastuulle ja tästä syystä moni yrittäjä luopuu verkkokauppatoimnnasta kokonaan.

Kuluttaja voi siis todellakin vaiikuttaa verkkokauppaostoksen onnistumiseen verkkokauppiaan, eli toimittajan valinnasta lähtien. Lähtökohtaisesti esim. tavaroiden tilaamisen ulkomailta pitäisi olla tarpeellista vain poikkeustapauksissa. Suosi siis Suomalaisia verkkokauppiaita ja tarkista, pystytkö sitoutumaan vastuulliseen shoppailuun ennen osta-napin painamista.

  • Löydettyäsi tarvitsemasi tuotteen verkkokaupasta tarkista mitat ja tuotteen sopivuus mahdollisimman hyvin. Voit tarvittaessa kysyä lisätietoja– se että yrityksen yhteystiedot löytyvät helposti kertoo siitä, että valitsemasi verkkokauppa on helposti lähestyttävä.
  • Valitse toimitustapa sellaiseen toimituspisteeseen, josta sinun on paketti helppo noutaa, pienempiä ostoksia ei ehkä tarvitse tilata kotiovelle, vaan paketin noutaminen käy hyötyliikunnasta.
  • Nouda verkkokauppaostoksesi mahdollisimman pian sen saavuttua valitsemaasi noutopisteeseen.
  • Sovita tuotteet ja tee ostopäätös vetkuttelematta.
  • Mikäli sinun tarvitsee palauttaa tuotteita, tee sekin viivyttelemättä.
  • Pakkaa tuotteet niin, että ne ovat myyntikuntoisia palautuessaan.
  • Mikäli palautat vain osan tuotteista ja alkuperäinen lähetyspakkaus on liian suuri, pakkaa tuotteet sopivampaan palautuspakettiin.
  • Jos ostoksia verkkokaupoista kertyy enemmän, kannattaa tutustua Repack-pakkaukseen, joka toimii kuin pakettien panttipullo
  • Verkkokauppayrittäjä ei välttämättä kohtaa asiakkaitaan tai saa palautetta ainakaan hyvästä toiminnastaan, joten joskus on kiva vaikka kiittää tai antaa rakentavaa palautetta toiminnasta. 

Itse ostan uutena lähinnä kerrasto-, urheilu-, ulkoiluvaatteita ja ilokseni olen löytänyt tähän tarpeeseen Weekenbee.fi -verkkokaupan, joka on huolehtinut valikoiman vastuullisuudesta puolestani. Kaupasta löytyvät lempimerkkini Patagonia, Jack Wolfskin, Mons Royale, Nepra ja uusi suosikkini Girlfriend Collective. Pakatessani laukkuja hiihtolomalle, totesin taas, että Suomessa pärjätään saman tyyppisillä vaatteilla kesät talvet, kun pukeutuminen perustuu vettä- ja tuulta pitävään kuorivaatteeseen, lämpötilan mukaan vaihtelevaan kerrastoon ja merinovillaisiin alusvaatteisiin. Kaikkiin näihin tarpeisiin ihanalla asiakaspalvelulla höystettynä, vastaa Weekenbee.

Ps. Weekendbeen blogista löytyy paljon hyvää ja ajankohtaista asiaa mm. varusteiden valitsemisesta talvilomalle ja vaihtoehtoja ekologisiin ja eettisiin laskuvaatteisiin.

Kiinnostaisiko sinua myös?

Jätä kommentti